Lokalna akcijska grupa “More 249“ kao koordinator Erasmus+ projekta „Hands up for the better Future“ – KA154 – te partneri na projektu, Ekonomska škola Šibenik, Srednja škola Ivana Meštrovića – Drniš, Lokalna akcijska grupa “Krka“ i Grad Drniš, proveli su od 6. ožujka do 8. ožujka 2025. godine aktivnost Studijsko putovanje u Pazin i Pulu.

 

Studijskom putovanju prisustvovali su učenici dviju srednjih škola, donositelji odluka, facilitatori i pratitelji, a s ciljem razmjene iskustva, upoznavanja s načinom na koji funkcioniraju jedinice lokalne samouprave i civilno društvo te kako se izrađuje participativni proračun, ali i koja je važnost volonterizma i društvenog poduzetništva za lokalnu zajednicu.

 

Prvog dana, 6. ožujka, posjetili smo Grad Pazin gdje su nas dočekale dvije pročelnice koje su nam predstavile način na koji funkcionira lokalna samouprava i participativni proračun uz isticanje važnosti uključivanja građana, a osobito mladih u procese donošenja odluka. Kao izvrstan primjer uključivanja građana u procese donošenja proračuna, predstavljen je projekt Pazi(n), Proračun! Ono što je osobito istaknuto je činjenica da se građani tako informiraju, uključuju u navedene procese, da se povećava transparentnost i da gradska uprava unaprjeđuje svoj odnos s građanima s naglaskom na povjerenje. Neki od najvažnijih rezultata upravo su bile pozitivne reakcije građana, veća zainteresiranost te širenje modela participativnog proračuna kojeg Grad Pazin provodi od 2014. godine. Unatoč činjenici da je potreba mnogo, male komunalne akcije su ostvarene i njihovim ostvarivanjem i drugi stanovnici potaknuti su na aktivnije uključivanje u funkcioniranje lokalne zajednice. Nadalje, kao izvrstan primjer suradnje s mladima je projekt “Pazi(n) mladi!: jačanje dijaloga mladih i donositelja odluka na lokalnoj razini“ – 1 i 2, a rezultat čega je izrađen Lokalni program za mlade Grada Pazina 2023. – 2027. gdje su kao prioriteti mladih za kvalitetan život u Pazinu istaknuti oni sljedeći: – informiranje i komunikacija, – mentalno zdravlje, – odabir škole i zanimanja, – volontiranje i aktivizam te – kultura i umjetnost. I na kraju, upoznali smo se s aktivnosti za mlade naziva „Akcija za 5!“ kada se jedan dan simulirao rad Gradskog vijeća, a što je podrazumijevalo pripremu projekta, debatu i glasovanje. Učenici dviju srednjih škola – Ekonomske škole Šibenik i Srednje škole Ivana Meštrovića – Drniš – prepoznali su da dijele probleme i potrebe s mladima s drugih područja Republike Hrvatske i ovaj posjet ih je samo dodatno ohrabrio i potaknuo na predstavljanje svojih projektnih ideja i jače aktiviranje u svojoj lokalnoj zajednici.

 

Nakon što smo posjetili Grad Pazin, upoznali smo se s daljnjim primjerima dobre prakse – Društvo „Naša djeca“ Pazin te Centar za mlade ALARM Pazin, a gdje su nas dočekale predstavnice civilnog društva i upoznale nas sa svojim radom kroz različite projekte. Ono što je osobito istaknuto je misija, a to je: „(P)održavamo zajednicu prepoznavanjem i odgovaranjem na potrebe mladih. S mladima stvaramo društvo u kojem želimo živjeti.“ Polazeći od navedenoga, kroz primjere dobre prakse pokazale su nam što to zaista znači: koje su potrebe mladih i kako možemo biti ravnopravan i neophodan dio zajednice. I zato je važno biti aktivan, participirati mnogo više u različitim formatima, kvalitetnije provoditi svoje slobodno vrijeme, nastojati se informirati i imati želju za što djelotvornijim rješavanjem problema mladih. Odigrali smo i igru s pitanjima o svojim odnosima prema zajednici u kojoj živimo (uključujući i vijeće učenika) te mogućim promjenama i razinama odlučivanja – odnosno važno je bilo osvijestiti svoju ulogu i ono što možemo učiniti, kako za sebe, tako i za mlade općenito! Kao zaključak ističe se „Na mladima svijet je!“.

 

Drugog dana Studijske posjete, 7. ožujka, uputili smo se ka Društvenom centru Rojc Pula koji se prostire na preko 16. 739 m2, a u kojem djeluje preko 110 udruga. Rojc predstavlja jedinstveno mjesto u Hrvatskoj koje okuplja udruge i potiče njihov razvoj te se naziva „gradom u gradu“. Djelatnosti su mnoge – zaštita okoliša, umjetničke udruge, mladi, skrb o osobama s poteškoćama… provode se razne edukacije, radionice, koncerti, festivali… i zato Društveni centar Rojc predstavlja izvrstan primjer suradnje između jedinica lokalne samouprave (zgradom upravlja Grad Pula) i civilnoga sektora. U obilasku centra, upoznali smo se i s mačkom Batman koja živi u Rojcu i koju smo zapratili na Instagram profilu! Nakon kratkog uvoda, upoznavanja s knjižnicom, krenuli smo prema prostoriji u kojoj djeluje Radio Rojc – radio kojeg kreira upravo zajednica Rojca, a nakon kojeg je slijedio umjetnički prostor Radiona Re-Geppetto, odnosno “repair caffe”. Riječ je o radioni koja pruža jedinstven prostor u kojem se radi po principu “uradi sam”, a gdje se potiče odgovornije korištenje resursa i pomaže u smanjenju nastanka otpada i to s ciljem smanjenja ekološkog otiska. U radioni nas je dočekala Fritulica, terapeutski pas. I na kraju, posjetili smo udrugu Zelena Istra koja se zalaže za zaštitu okoliša i prirodnih bogatstava te društvenu pravdu. Riječ je o udruzi koja je vrlo aktivna u svojoj lokalnoj zajednici i čije je glavno načelo djelovanje za opće dobro! Dvije predstavnice udruge Zelena Istra upoznale su nas i s igricom „EcoQuest“ koja ima za cilj unaprijediti obrazovanje o zelenoj tranziciji i održivom razvoju. Učenici su na kraju posjete Društvenom centru Rojc odigrali igru u nekoliko timova i imali priliku iskazati svoj stav prema istoj.

 

Drugog dana studijske posjete upoznali smo se i s Pulom, njezinim kulturno-povijesnim nasljeđem te smo uz stručno vodstvo lokalne turističke vodičice obišli Arenu, Zlatna vrata, Slavoluk Sergijevaca, Augustov hram i druge znamenitosti koje svjedoče o bogatoj povijesnoj baštini ovog istarskog grada. Kroz upoznavanje istaknuta je važnost apliciranja na natječaje, na suradnju između različitih sektora i stvaranje promjena u zajednici!  

 

Tijekom svih posjeta primjerima dobre prakse učenici dviju srednjih škola s područja Šibensko-kninske županije imali su priliku predstaviti dijalogom s domaćinima svoja iskustva i novostečena znanja i vještine kroz dosadašnju provedbu Erasmus+ projekta “Hands up for the better Future”.

 

8. ožujka slijedio je povratak sa Studijskog putovanja, a kada smo kroz zajedničko druženje usvajali predstavljeno i naučeno, utvrdili nove vještine i iskustva te na temelju istaknutih primjera dobre prakse naveli što je to što možemo primijeniti u svojoj zajednici. Tada smo proveli i refleksiju na naše putovanje i to jednom riječju: odlično, predivno, fantastično, edukativno, korisno, savršeno, interesantno, nezaboravno i jedno „onako“.

 

Ovim putem zahvaljujemo svima koji su nas ugostili i omogućili da naše studijsko putovanje ispuni svoju svrhu – upozna sve dionike s načinom funkcioniranja JLS-a, važnošću participativnog proračuna i civilnoga društva, volonterizma, društvenog poduzetništva, timskog rada, suradnje i želje za promjenama u zajednici!

 

Nastavljamo sa svojim aktivnostima te nam slijedi glasovanje za najbolji projektni prijedlog te predstavljanje na Gradskom vijeću Grada Drniša!

 

Pratite nas na Facebook i Instagram stranici projekta te web stranici LAG-a “More 249“.

 

„Financirano sredstvima Europske unije. Iznesena mišljenja i stavovi odražavaju isključivo stav autora i ne moraju se podudarati sa stavovima Europske unije ili Agencije za mobilnost i programe Europske unije. Ni Europska unija ni tijelo koje dodjeljuje bespovratna sredstva ne mogu se smatrati odgovornima za njih.”

 

 

A kako nam je bilo, pogledajte u fotogaleriji:

KLIK NA POVEZNICU: 

https://bit.ly/3XKU4yz

 

ili 

 

SKENIRAJ QR KOD:

Sufinancirano sredstvima
Šibensko-kninske županije