Nositelj projekta, Lokalna akcijska grupa “More 249“, a u suradnji s predavačem Draženom Šimlešom, 7. svibnja 2024. godine u Osnovnoj školi Pirovac održala je „Radionicu održivog razvoja – neformalan i formalan sustav obrazovanja“ za odgojno-obrazovne djelatnike škole te njihove suradnike. Cilj radionice bio je približiti razumijevanje održivog razvoja kroz komponente kao što su okoliš, društvo i ekonomija, a vodeći računa o razumijevanju formalnog i neformalnog sustava obrazovanja: kako približiti održivi razvoj učenicima te koje metode i alata koristiti u radu. Predavanje je započelo s definiranjem održivog razvoja te preispitivanjem na koji način nam se prezentira odnos između glavnih stupova održivog razvoja: ekonomija, društvo i okoliš. Nakon toga se predstavila Međupredmetna tema Održivi razvoj i njegove tri domene preko kojih ga se poučava u našim školama: povezanost, djelovanje i dobrobit. Predstavljeni su ciljevi održivog razvoja i koncept Eko-pismenosti. Kako se u praksi poučava održivi razvoj, prezentirano je preko teme požara u Amazoni i medijskoj popraćenosti istoga, ali i ekološkog otiska kao alata za mjerenje utjecaja našeg životnog stila. Razgovaralo se o trima krizama održivog razvoja – krizi percepcije, akcije i emocije te na koji način kroz 3H model (Head, Hands, Heart) iznaći rješenja tih kriza. Predstavili su se i priručnici koji se mogu koristiti prilikom poučavanja održivog razvoja u školama: Sudjeluj u održivom razvoju: shvati – provedi – oblikuj, Udruga Sunce; Znanje za održivo djelovanje – od teorije do prakse, Centar za mirovne studije i partneri; Plava Eko-patrola, Udruga Argonauta i partneri, itd.
KRIZE | MODEL „3H“ | KOMPETENCIJE |
KRIZA PERCEPCIJE | GLAVA (eng. head) | ZNANJE |
KRIZA AKCIJE | RUKE (eng. hands) | VJEŠTINE |
KRIZA EMOCIJE | SRCE (eng. heart) | STAVOVI |
Sljedeći dan, 8. svibnja 2024. godine održana je radionica za učenike od 4. do 6. razreda Osnovne škole Pirovac, a kada se kroz neformalne metode obrazovanje približilo razumijevanje održivog razvoja. Tijekom prve aktivnosti učenici su pogledali edukativni animirani film Whale’s tale, a nakon čega su razgovarali o važnosti suradnje i pomaganja, odnosno timskog rada kako bi se ostvarili ciljevi, u ovom slučaju u borbi protiv plastike i onečišćenja mora. Kroz sljedeću aktivnost upoznali su se s činjenicom da je sve međusobno povezano na našem planetu te da svaka akcija ima svoje posljedice – lančane reakcije. Nakon navedenoga učenici su igrali tzv. Eko bingo koji sadrži 25 polja u kojima su opisana određena iskustva te odnosi prema radnjama vezanim za očuvanje prirode. Kroz razgovor s drugim učenicima bilo je potrebno upisati ime učenika na kojeg se odnosi neko polje. Sljedeća aktivnost odnosila se na Vježbu potrebe i želje. Učenici su dobili (uglavnom) imenice koje su trebali smjestiti u tri kategorije – potreba, želja te „nešto“ između, ali su mogli i dodati nešto svoje. Iz aktivnosti je bilo vidljivo njihovo razumijevanje onog što je potreba – tlo, sunce, sloboda, igračke, itd. , ono što je želja – bicikl, mobitel, auto, tv, itd., dok između potreba i želja jesu smjestili – društvene mreže, kozmetiku, knjige, itd. Na kraju radionice učenici su na jednoj fotografiji obilježavali svoj osjećaj i odnos prema prirodi koja nas okružuje te održivom razvoju općenito.
Završna misao upućena učenicima je bila kako nas održivi razvoj uči da je sve povezano na našem planetu i kako radimo zajedno da budemo sretni dok štitimo okoliš i ekosustave oko nas.
A kako nam je bilo na radionicama, pogledajte OVDJE.